• کالا
  • شرکت
  • نیازمندی
  • جستجو در سایت
جـــستــجــو:
جـــستــجــو:
جـــستــجــو:
جـــستــجــو:

جلالی سفیر ایران در مسکو: دعوت از مراجع اقتصادی بخش دولتی و خصوصی و دبیرخانه اتحادیه اوراسیا در مسکو برای حضور در نمایشگاه اوراسیا در تهران

تاریخ انتشار: 25 فروردین 1400

منبع:https://russia.mfa.gov.ir/portal/NewsView/634555

بر اساس قانون موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا، مطابق بند 2 ماده 3 این موافقتنامه هر کدام از کشورها از حقوق گمرکی ترجیحی از مبداء کشور خود برای کشور دیگری برخوردار هستند. بر این اساس تجار ما هم در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از این کشورها از این حقوق گمرکی ترجیحی برخوردارند.

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در مصاحبه اختصاصی با پارس تودی روسی عنوان کرد که ما در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بیش از یک ماه است که دعوتنامه‌ها و اطلاعات مربوط به برگزاری نمایشگاه تخصصی اوراسیا در تهران را از مراجع کشورمان دریافت کرده ایم و برای مراجع اقتصادی بخش دولتی و خصوصی و دبیرخانه اتحادیه اوراسیا در مسکو ارسال نمودیم.

به گفته جلالی، همچنین طی روزهای آینده هم قرار است که دعوتنامه‌های رسمی از طرف مقامات ذیربط دولتی ایران برای همتایان روسی ارسال شود. سفیر ایران در مسکو، در خصوص برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران از 28 الی 31 اردیبهشت ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه به خوبی برگزار خواهد شد.

از آنجایی که در حاشیه این نمایشگاه، همایش روسای اتاق های بازرگانی 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا همراه با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در تهران برگزار خواهد شد، به گفته سفیر کشورمان در مسکو، دعوتنامه ای برای رئیس محترم اتاق بازرگانی و صنعت روسیه برای شرکت در این نشست و نمایشگاه ارسال شده است.

وی افزود که بر اساس قانون موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا، مطابق بند 2 ماده 3 این موافقتنامه هر کدام از کشورها از حقوق گمرکی ترجیحی از مبداء کشور خود برای کشور دیگری برخوردار هستند. بر این اساس تجار ما هم در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از این کشورها از این حقوق گمرکی ترجیحی برخوردارند.

 

در خصوص تعرفه‌های گمرکی جلالی عنوان کرد که با توجه به درصد تخفیف ها و معافیت های گمرکی که بر کالاها اعمال می‌شود، قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در کشور مقصد می‌تواند کمتر باشد. لذا این می‌تواند سود مناسبی را عاید صادر کنندگان ایرانی کند.

متقابلا گمرک ایران هم تسهیلات خاصی را برای فعالان اقتصادی حوزه اوراسیا در نظر گرفته است. برگزاری همایش پیش رو در حاشیه نمایشگاه اوراسیا با این هدف است که فعالان اقتصادی ایران و کشورهای اوراسیا بیشتر نسبت به قواعد و قوانین آشنایی پیدا کنند.

ایران به لحاظ موقعیت سوق الجیشی در ناحیه استراتژیکی در کره زمین قرار گرفته است. یکی از امتیازات ما این است که به نوعی، حلقه وصل شرق-غرب و شمال-جنوب هستیم.

یکی از مهمترین مسیرها، مسیر شمال و جنوب است که از چابهار آغاز می‌شود. در این هدف، 2 مسیر را می‌توانیم در نظر داشته باشیم، یکی از چابهار به طرف منطقه افغانستان و ترکمنستان و نهایتا از آنجا متصل می‌شود به روسیه. یکی هم مسیر اصلی شمال و جنوب است که از چابهار به زاهدان و از آنجا از سمت رشت و آستارا و آذربایجان وارد روسیه می‌شود. در روسیه به سمت سنت پترزبوگ  و بعد به فنلاند و در نهایت به اروپا منتهی می‌شود. این مسیر بسیار مهم است.

به لحاظ خطوط راه آهن دو لکه در اینجا وجود دارد که باید هر چه سریعتر به پایان برسد. یکی  چابهار به زاهدان است که الان خودمان در ایران با منابع داخلی آن را می سازیم. یک هم رشت به آستارا است که باید ساخته شود. بر اساس توافقی که انجام شده جمهوری آذربایجان بیش از سه سال پیش فاینانس آن را پذیرفته است، ولی هنوز عملیات اجرایی آن را آغاز نکرده است. این همان کریدور «یک کمربند یک راه» است؛ که یک شاخه آن از چین می آید به سمت قزاقستان و بندر آکتائو و در ادامه به بندر کاسپین در  جمهوری اسلامی ایران متصل می‌شود و از آنجا عبور می‌کند. امیدواریم هر چه سریعتر این مسیرها فعال شوند و طبعا می‌توانند در مراودات اقتصادی جهانی خیلی موثر باشند و جمهوری اسلامی ایران و روسیه نیز می‌توانند از ترانزیت این مسیرها بهره مند شوند.

ما با روسیه یک کشور همسایه هستیم اما همسایه آبی. بنابراین برای صادرات محصولات خود دو مسیر داریم. یکی مسیر آبی است یکی هم مسیر خاکی که باید از یک کشور واسط عبور کنیم تا به روسیه دسترسی پیدا کنیم.

در ارتباط با عبور از کشور دیگر، تجار ما معمولا دچار مشکل هستند. چون این کشورهای واسط خودشان هم به نوعی تولید محصولات کشاورزی می‌کنند و شاید ایران را در این زمینه به چشم رقیب می‌بینند. به همین دلیل گاهی محصولات کشاورزی ما روزهای متوالی در مرزها و گمرکات معطل باقی می مانند و خیلی برای آنها آسیب ایجاد می‌کند. ما در ایران معتقدیم که یکی از بهترین راهها تقویت مسیر دریایی است. این مسیر هم نیاز به تقویت بنادر ایرانی و روسی در دریای خزر دارد و هم نیازمند این است که کشتی‌های مناسبی برای انتقال کالا داشته باشیم. در بحث کشتی‌ها دو مساله اصلی وجود دارد. اولا ظرفیت کشتی‌های ایرانی 3 تا 8 هزار تن است که این ظرفیت پایینی است. برای حل این مشکل باید حجم تجارت بین دو کشور را افزایش داد. مثلا اگر ایران از روسیه غلات خریداری کند، طبعا روسها برای این که غلات را به ایران برسانند، ظرفیت های کشتیرانی خودشان را بالا خواهند برد. لذا ایران هم به عنوان خریدار ناچار است ظرفیت کشتیرانی خود را افزایش دهد.

 

ایران می‌تواند هاب منطقه توزیع غلات باشد، با توجه به اینکه هم قزاقستان و هم روسیه دو کشور بزرگ تولید کننده غلات در منطقه هستند. استفاده از ظرفیت غلات می‌تواند حجم کشتی‌ها در دریای خزر را افزایش دهد. وقتی کشتی‌های روسی به طرف ایران غلات حمل می‌کنند، در مسیر بازگشت می‌توانند محصولات کشاورزی، باغی و سایر محصولات ایرانی را به طرف روسیه ببرند.

 

مساله دوم در بحث حمل و نقل دریایی داشتن کشتی‌ها رورو است. در این بخش هم ما ضعف بسیار جدی داریم. که باید برای آن چاره اندیشی شود. در مسیر انتقال با کشتی‌های رورو، کامیون‌های بارگیری شده مستقیم از بندرهای ایرانی به بندرآستاراخان روسیه یا هر بندر دیگری منتقل می‌شوند و کامیون‌ها در خاک روسیه تا مقصد به مسیر خود ادامه می دهند.